A kategória díjazott képei esetében alapvető kritériumként fogalmazódott meg a mozgalmasság, a különlegesség és az esztétikai érték.
1. díj - Máté Bence: Tűzijáték
Az elmúlt négy év legszerencsésebb pillanatai voltak, amikor a vidramama előttem tanítgatta halászni picinyeit. Olyannyira mesébe illő történet volt, hogy mozdulatról mozdulatra azokat a jeleneteket figyelhettem meg, mint amikor Karak tanítja vadászni a kis Vukot. Az első héten a bébividrák még nem tudtak a víz alá merülni a gyenge izmaik és a bundájukban rekedt levegő miatt, de igen hamar eltanulták anyjuktól a halfogás mesterségét. Két héttel az első megjelenésüket követően már önállóan is zsákmányoltak. Ezt a fotózást kétéves előkészületi munka, lesépítés és kísérletezés előzte meg. A tervek szerint éjszakai madárfotózásra épült a rendszer, a vidrák csak bónuszként jelentek meg. Amikor végre minden összeállt, és egy hónapot a fotózásuknak szentelhettem, éppen akkor jelent meg először egy egész vidracsalád a lesem előtt. A képen látható folyamatos csíkokat az állatok által levegőbe repített vízcseppek lámpafénnyel való megvilágítása és a hosszú zársebesség okozta. Három vaku fénye segíti továbbá, hogy a vidrák élesek lehessenek, még 1/10 másodperces expozícióval is.
Máté Bence: Tűzijáték
Gépváz: Canon EOS 1D X Expozíciós adatok: ISO 1000; zársebesség 1/10 s; rekesz f/8; gyújtótávolság 100 mm
2. díj - Laki Zoltán: Gladiátorok
A képen látható rókák élelemszerzés és táplálkozás közben csaptak össze, hogy az egyik elvegye a másiktól a már félig megrágott belsőséget. A harc hevében – ami gyors és elég intenzív volt – sikerült megörökítenem azt a pillanatot, amikor a megtámadott róka szájából szó szerint kirepült a zsákmány.
Laki Zoltán: Gladiátorok
Gépváz: Canon EOS 1D X Expozíciós adatok: ISO 1250; zársebesség 1/1250 s; rekesz f/6,3; gyújtótávolság 300 mm
3. díj - Haarberg Orsolya: Ugró hermelin
2011 tavaszán-nyarán mértéktelenül elszaporodtak a lemmingek (populációrobbanás) a norvég hegyekben. A bőséges táplálékkínálatnak köszönhetően a ragadozópopulációk is megerősödtek, ezért 2012-ben többször is adódott lehetőség hermelinfotózásra. A kicsi hermelin gyors, mint a villám, és fehér színe is nehezíti követését a vakító havon.
Haarberg Orsolya: Ugró hermelin
Gépváz: Nikon D3x Objektív: Nikon 2.8/300mm Expozíciós adatok: ISO 640; zársebesség 1/2000 s; rekesz f/8; gyújtótávolság 300 mm
A Nimród Vadászújság különdíja - Krizák István: Párbaj
Egy esős szeptemberi délutánon szinte már késve foglaltam el leshelyem, de a szerencse nekem kedvezett, és az erdő feltárta előttem titkait.
Krizák István: Párbaj
Gépváz: Nikon D7000 Expozíciós adatok: ISO 1600; zársebesség 1/200 s; rekesz f/3,5; gyújtótávolság 400 m
Lóki Csaba: Csúcsformában
Bőgő bika a Bédánál. Az egyébként rendkívül érzékeny gímszarvasok a szerelem hevében megfeledkeznek óvatosságukról, és ritkán – főleg jó szélben – extrém közelségbe engedik a természetfotóst. Augusztus végén a bőgés hangjait követve jutottam el ehhez az ereje teljében levő Duna menti bikához. A felvételt álcaruhában, cserkelve sikerült elkészítenem.
Lóki Csaba: Csúcsformában
Gépváz: Canon EOS 5D Mark II Objektív: EF 400mm f2,8L IS USM (+ 1,4 x Canon Extender II) Expozíciós adatok: ISO 1000; zársebesség 1/250 s; rekesz f/5,6; gyújtótávolság 560 mm Egyéb eszközök: monopod állvány
Laki Zoltán: Medvesziluett
A fotón látható barna medvét a finn–orosz határ közelében sikerült lencsevégre kapni. Nyáron, amikor a nappalok hosszúak, és szinte folyamatosan lehet fotózni, nagyobb eséllyel örökíthetünk meg egy ilyen jelenetet. A medvék viszonylag későn érkeztek a területre, ezért a fénnyel sokszor küzdöttem. Ám amikor ellenfényben megjelent ez az állat, csodálatos érzés fogott el, s elkészítettem az áhított fotót.
Laki Zoltán: Medvesziluett
Gépváz: Canon EOS 1D Mark IV Expozíciós adatok: ISO 8000; zársebesség 1/8000 s; rekesz f/5 gyújtótávolság 420 mm
Pálinkás Gábor: Délutáni szieszta
Pihenő, kérődző bikacsapat rovarokra vadászó seregélyekkel május elején, késő délután, Páty közelében.
Pálinkás Gábor: Délutáni szieszta
Gépváz: Nikon D300s Expozíciós adatok: ISO 400; zársebesség 1/160; rekesz f/7,1; gyújtótávolság 310 m Egyéb eszközök: monopod állvány
Jakab Flóra: Hajnali ugrás
A kép 2014 júniusában készült, amikor végeztem az írásbeli érettségi vizsgáimmal. Levezetésként egyik reggel ki szerettem volna ülni a kerti lesünkbe, hogy verebeket fotózzak, csakhogy édesapám aznap hajnalban elfoglalta azt. Ekkor úgy döntöttem, felkerekedek, és kinézek a határba. Az egyik kedvenc helyemre vezető út melletti búzatáblában két őzre lettem figyelmes. Eléggé távol voltak tőlem, úgyhogy lassan elindultam feléjük. Még negyedúton sem jártam, amikor felugrott mellettem egy suta. Felőle fújt a szél, nem riasztott. Nem tudta elképzelni, hogy mi lehetek, ezért egy kis idő múlva kíváncsian elindult felém. Szerencsém volt, mivel a búzatábla mögötti bodzást éppen aznap permetezték, így leginkább arra figyelt, és én nyugodtan közeledhettem felé. Nagyjából fél órát „játszott” velem, hol hátrébb ugrott, hol ismét megindult felém. A végén szél alá került, s megérezve az emberszagot, riasztva elinalt. Ez volt az első önálló cserkelésem, ahol édesapám – a tapasztaltabb – nélkül csak magamra számíthattam.
Jakab Flóra: Hajnali ugrás
Gépváz: Canon EOS 7D Expozíciós adatok: ISO 400; zársebesség 1/640; gyújtótávolság 50 mm
Szmolka István: A nagy ugrás
A képen egy hóban lenyűgöző ügyességgel egerésző róka látható.
Szmolka István: A nagy ugrás
Gépváz: Canon EOS 1D X Expozíciós adatok: ISO 1000; zársebesség 1/3200; rekesz f/16; gyújtótávolság 600 mm
Mesterházi József: Esti vita
Egy júniusi estén a nagyjából egyforma erővel bíró kocák a sekély vízben található eleségen vitatkoztak össze. A rövid ideig tartó verekedés után az erőszakosabb maradt, a másik pedig odébb húzódott.
Mesterházi József: Esti vita
Gépváz: Canon EOS 5D Mark II Expozíciós adatok: ISO 1000; zársebesség 1/1250 s; gyújtótávolság 500 mm
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.