Írta: Hartmann Éva, képek: MTM
„A budapesti óvodások számára a legtöbb tanulási lehetőséget kínáló múzeumok egyike a Magyar Természettudományi Múzeum, ahol több kiállítás és foglalkozás várja már a legkisebbeket is.”
Egy év eleji napon váratlanul, de nagy örömünkre megkeresett minket az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának egyik végzős óvodapedagógusa, Mustyák Renáta azzal az ötlettel, hogy a nálunk zajló múzeumpedagógiai munkáról szeretné írni a szakdolgozatát. Most elkészült dolgozatának már a címe is sokatmondó: A múzeum, mint a környezeti nevelés színhelye – A múzeumpedagógia, az óvodán kívüli környezeti nevelés lehetséges módja (témavezető: Bihariné Dr. Krekó Ilona, főiskolai docens).
A dolgozat teljes egészében a környezeti neveléssel, a múzeumpedagógia elméletével és a nálunk megtapasztalt múzeumpedagógiai élményekkel foglalkozik. Renáta több foglalkozást is megnézett itt, amiket részletesen leírt és elemzett (Erdőkerülő, A korallzátony világa, A mi dinoszauruszaink, Mamutok és társaik, Természetbúvár-terem). A személyes tapasztalatgyűjtést szülők és óvodapedagógusok körében végzett kérdőíves felmérés és múzeumpedagógusunkkal készült interjú egészítette ki.
Miért jó és fontos a kisgyerekeknek múzeumba jönni?
A dolgozat lényeges következtetése, hogy
„A gyermek maradandó élményekkel teli múzeumi látogatása megalapozza a rendszeres múzeumlátogatóvá válásukat, és így már kisgyermekkorban kialakul benne a környezet iránti szeretet és tisztelet, ami a környezettel szembeni tudatos magatartásához fog vezetni.”
A pedagógusoknak feltett kérdések és válaszok közül néhány tanulságos példa:
Vitte-e már óvodás csoportját múzeumba? 62 % igen, 38 % nem
Akik még nem jártak csoportjukkal múzeumban, legfőbb oknak a pénzhiányt, kisebb településen dolgozók az utazási nehézségeket jelölték meg okként, tehát nem jelezték azt, hogy nem is tartják fontosnak a múzeumlátogatást.
Ha voltak már múzeumban, kérem, írja le, melyikben/melyikekben? Az első három helyen megjelölt intézmény: 39 % Magyar Természettudományi Múzeum, 30 % Közlekedési Múzeum, 29 % Mezőgazdasági Múzeum.
Tudja-e, mi a múzeumpedagógia? 64 % igen, 36 % nem.
A felmérések szerint a pedagógusok leginkább óvodásokat, illetve első és második osztályosokat hoznak Múzeumunkba, foglalkozásaink közül az Erdőkerülő a legnépszerűbb, mely a Kárpát-medence állatvilágával foglalkozik. Tapasztalatok szerint egy-egy 45-50 perces foglalkozáson 15 fő az ideális létszám. A pedagógusok szerint a gyerekek az aktivitást igénylő, cselekvésre ösztönző feladatokat élvezik a legjobban.
A szakdolgozat vizsgálatai szerint az óvodapedagógusok fontosnak tartják, hogy óvodai csoportjaik találkozzanak a múzeumok varázslatos világával, mert az élményekkel és mélyebb tudással egészíti ki az óvodai munkát, fejleszti a gyerekek vizuális, esztétikai érzékét, képzeletét, finomítja társas viselkedésüket. De kiemelték, hogy nemcsak a gyermekek, hanem ők maguk is sokat tanulnak egy-egy látogatás alkalmával, módszertani, természettudományos értelemben. A szakdolgozat összegzéséből a biztató jelen és a reményteljes jövő olvasható ki:
„Az óvodapedagógusok válaszaiból a kérdőívek alapján kiderül, hogy sokan támogatják a múzeumi nevelést, és még többen vinnék a csoportjaikat múzeumokba, ha lenne rá módjuk. Az a feltevésem, miszerint a múzeumpedagógiát kevesen ismerik, szerencsére nem igazolódott be; ha még nem is mindenki, de a pedagógusok nagy része tisztában van a fogalommal, és a gyakorlati részével, és remélhetőleg ez a tendencia csak növekedni fog a jövőben.”
A dolgozat megfogalmazza, hogy „A múzeumpedagógia lényege, hogy a múzeumpedagógus játékos módon, a gyerekek nyelvén, az életkori sajátosságokat figyelembe véve adjon át olyan tudományosan megalapozott információt a gyermekeknek, ami felkelti az érdeklődésüket, és pozitív élményt nyújt számukra.” Ezért is örömteli a szakdolgozat megállapítása, hogy „A Magyar Természettudományi Múzeum egyértelműen a legnépszerűbb lett a pedagógusok körében a környezeti nevelés színhelyeként, ami azt mutatja, hogy a kisgyermekek ismereteinek bővítésére ezt találják az egyik legmegfelelőbb múzeumnak.”
A dolgozat egyik izgalmas része az óvodába járó gyerekek szüleinek készült kérdőív elemzése. Néhány érdekes adat, amely a kérdőívek feldolgozása során derült ki:
Szokta-e gyermekét múzeumba vinni? 70 % igen, 30 % nem.
Melyik múzeumban/múzeumokban voltak eddig? Az első három helyen megjelölt intézmény: 58 % MTM, 42 % Közlekedési Múzeum, 21 % Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum.
Volt-e már gyermekével a Magyar Természettudományi Múzeumban? 45 % igen; 33 % nem, de tervezzük; 22 % nem.
Kérem, jelölje meg, hogyan nyilvánult meg később a gyermek részéről, hogy élvezte a foglalkozást? 67 % mesélt róla, 27% rajzolt róla, 6% egyéb.
„Ebből a kérdőívből kiderült, hogy a szülők nagy része szívesen viszi már az óvodás korú gyermekét is múzeumba, annak ellenére is, hogy van, aki még csak 3-4 éves. Sokuk fontosnak tartja, hogy már ebben a korban elkezdjék a gyermekek ismereteinek tágítását, hogy ne csak a szűkebb, hanem a tágabb környezetüket is megismerjék. Ahogy azt láthattuk, hogy legtöbben a természettel és a közlekedéssel kapcsolatos múzeumokba viszik a gyerekeket, mert a gyermek érdeklődéséhez ezek állnak a legközelebb. … A kérdőívből az is látszik, hogy egyre ismertebb a múzeumpedagógia fogalma a szülők körében és hogy a gyermekek élményekkel gazdagodva térnek haza a múzeumi foglalkozásokról.”
Köszönjük Mustyák Renátának, hogy minket választott és szakdolgozatával is népszerűsítette múzeumunkat. Reméljük és kívánjuk neki (és persze magunknak), hogy a későbbiekben óvodás csoportjaival együtt is sokszor találkozzunk valamelyik múzeumpedagógiai foglalkozáson.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.