Ebben a kategóriában azokat a felvételeket díjazták, amelyek az ember és a természet közötti kapcsolatot, a természeti környezetért érzett felelősségünket ragadják meg.
1. díj és a Magyar Fotóművészek Szövetségének különdíja - Ritzel Zoltán: Párás ablak
A felvétel egy tanya ablakában készült szeptemberben, egy esős reggelen. A balkáni fakopáncs (Dendrocopos syriacus) kopogtatására figyeltem fel, és azonnal a gépem után nyúltam...
Ritzel Zoltán: Párás ablak
Gépváz: Canon EOS 7D Expozíciós adatok: ISO 400; zársebesség 1/200 s; rekesz f/5,6; gyújtótávolság: 22 mm
2. díj - Tökölyi Csaba: Acélzátony
A Louilla sorsa immár jó időre egybefonódott a zátonnyal, amelyen megfeneklett. Bár az egyiptomi Gordon Reef hullámainak kitett kereskedelmi hajó roncsa még nagyjából egyben van, a pusztulása elkerülhetetlen, hamarosan a fémszerkezet megadja magát az elemeknek, és összeomlik. Habár durva beavatkozásnak tűnik, a roncsok környezetre gyakorolt hatása kettős. Egyrészről ott az azonnali pusztítás, amelyet a katasztrófa bekövetkeztekor okoznak, de a mérleg másik serpenyőjében ott van az a pozitív hatás, amit a tengeri élővilág fejlődése jelent a környezetükben: nagyon hamar megjelennek a lágykorallok, és búvóhelyre lel a halivadékok tömege. Így lesz a pusztításból teremtés – a körforgás örök.
Tökölyi Csaba: Acélzátony
Gépváz: Nikon D7100 Expozíciós adatok: ISO 200; zársebesség 1/350 s; rekesz f/9,5; gyújtótávolság: 100 mm
3. díj - Szabó Ilona: Elemi ösztön
Aznap megtanultam, hogy minden állatnak és embernek megvan a helye és területe földünkön, és ezt tiszteletben kell tartani. A hattyú fiókáival messze távolban úszott. Gondoltam, én is úszom a kutyámmal a part mentén. Állványra tettem a fényképezőmet, komponáltam, és csobbantunk a Balatonba. Valószínűleg a kutya izgathatta fel a tojót, mert szemvillanás alatt termett a hátunk mögött. Támadott. Védte a kicsinyeit. Elemi ösztönből én is támadtam, hiszen védtem a kutyámat. Az önkioldásra beállított gépem pedig rögzítette a mama-gazda harcot. Egyetlen expozíció, egy meg nem ismételhető pillanatról, amit soha többé nem akarok átélni.
Szabó Ilona: Elemi ösztön
Gépváz: Canon EOS 6D Expozíciós adatok: ISO 320; zársebesség: 1/200 s; rekesz: f/10; gyújtótávolság: 17 mm
Tóth László: Éjjeli áldozat
A kép a Jósvafőtől Szelcepuszta felé vezető kéktúra-úton készült 2015. április 4-én. Egy lefedetlen kútkarika volt az ösvénytől nem messze az erdőben, és abban találtam ezt a szerencsétlenül járt, belefulladt macskabaglyot. Az ég tükröződése a karika vizében hátborzongató hangulatot adott a látványnak, amit a feketefehér konverzió csak fokoz.
Tóth László: Éjjeli áldozat
Gépváz: Canon EOS 7D Expozíciós adatok: ISO 1250; zársebesség: 1/50 s; rekesz: f/5,6; gyújtótávolság: 49 mm
Máté Bence: Mellékhatás
300 000 dollárt ér a feketepiacon egy kifejlett orrszarvú tülke, ezért a szélesszájú orrszarvú, többi alfajával együtt, hamarosan el fog tűnni a vadonból. Ekkora anyagi haszon motivációja mellett a természetvédelem őrei kis eséllyel veszik fel a harcot az orvvadászokkal. A főleg Távol-Keleten értékesített állati szarunak potencianövelő hatást tulajdonítanak – a vásárlók ezzel legfeljebb hitet vesznek maguknak, mert az orrszarvútülöknek semmilyen orvosilag bizonyított hatása nincsen. A modern világ egyik nagy kudarca, hogy egy ilyen, mindenki számára ismert, óriási állatot sem tudunk megvédeni saját magunktól. A képen látható állat nem orvvadászok áldozata lett, hanem egy baleset következtében a saját anyja ölte meg, amikor távol akarta tartani pár napos húgától. A szarvát a vadőrök vágták le, hogy ne vonzzák az orvvadászokat a rezervátumba. Az orrszarvútülök értékesítése a világ minden országában illegális.
Máté Bence: Mellékhatás
Gépváz: Nikon D3s Expozíciós adatok: ISO 1250; zársebesség: 1/2500 s; rekesz: f/10; gyújtótávolság: 600 mm
Násfay Krisztina: Recycling
A somogyi erdőkben egy valaha volt gazdaság romos épületei között nézelődve motoszkálásra lettem figyelmes. Aznap késő délután bevackoltam magam egy közeli bokor tövébe, hátha sikerül lencsevégre kapni a zaj forrását. Mint kiderült, egy rókacsalád „hasznosította újra” az épületet, egyikük előszeretettel mászkált az omladozó fal tetején, a képen szereplő ravaszdi pedig az ablakot használta közlekedésre az ajtó helyett.
Násfay Krisztina: Recycling
Gépváz: Nikon D700 Expozíciós adatok: ISO 400; zársebesség: 1/200 s; rekesz: f/5,6; gyújtótávolság: 120 mm
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.