50 évkép: evolúciós képregények az állatvilágból. Hozd a mobilod!
Dr. Fuisz Tibor István fotókiállítása

Ötven éve születtem, huszonöt éve szereztem diplomát biológusként és angol szakfordítóként. Jó alkalom ez egy képes visszapillantásra. Az általános iskola felső tagozatában nyaranta önkéntesként dolgoztam a veszprémi állatkertben, és nagybátyám Pajtás fényképezőgépével állatportrékat készítettem. Konrad Lorenz könyveit olvasva döntöttem el, hogy felnőttként állatviselkedést és evolúciót szeretnék kutatni. Amikor egyetemista koromban a kollégiumban rendezett fotókiállításból valaki elemelte a falról a Mediterrán naptánc című képemet, megbizonyosodtam róla, hogy rajtam kívül legalább még egy embernek tetszenek a képeim.

fuisz_kiallitas_a2_plakat_veglegesweb.jpg

fuisz_t_portre_2014.jpgSzerencsés vagyok, mert nem csak a szabadidőmben tanulmányozhattam és fényképezhettem az állatokat. A fényképezőgép elválaszthatatlan társam lett a terepgyakorlatok, a külföldi expedíciók és a kutatómunka során is. A munkámnak köszönhetően olyan helyekre juthattam el, amelyeket gyerekkori olvasmányaim alapján mindenképp szerettem volna megismerni, és olyan tájakat, élőlényeket és viselkedéselemeket láthattam, amelyek filmkockára kívánkoztak. Később, amikor muzeológusként a világ legnevesebb fotósainak kiállításait szerveztem, és ismert fotósversenyek hazai kiállításának rendezésébe is bekapcsolódhattam, még több inspirációt kaptam a fényképek készítéséhez.

Első fotókiállításom alapötlete, hogy olyan történeteket meséljek el a képeken keresztül az érdeklődőknek, amelyek az állatok viselkedését és a kialakulásukért felelős evolúciós folyamatokat, kényszereket is ismertetik. Miért marakodnak a koncon a keselyűk, és hogyan találják meg a táplálékukat? Miért esznek gyümölcsöket a kvézálok vagy a seregélyek, és a táplálkozásuk hogy befolyásolta elterjedésüket, tollruhájuk díszeit? Miért tömörülnek eget elsötétítő felhőbe a seregélyek, és miért érdemes telepeken fészkelni a gyurgyalagoknak?

gyurgyalag_bee_eater_pair.jpg

Miért lett a kiállítás mottója a „Hozd a mobilod!”? Miért tartom fontosnak, hogy okostelefonnal vagy táblagéppel lehessen további információkra vadászni a képek alatt található QR kódok segítségével? Nos, ez egy véletlennek köszönhetően alakult így. A fiam osztálya és német cserediákok meglátogatták a Magyar Természettudományi Múzeum Argentin dinoszauruszok kiállítását, és megdöbbenve fedeztem fel, hogy a német diákok a kézzelfogható, gigantikus csontvázak és rekonstrukciók megtekintése helyett a gyereksarokban, a „dinótojásokba” bújva, a világhálón kerestek digitális élményeket. Azután az állandó kiállítás Magyarország élőhelyeit bemutató több száz négyzetméterén is átrohantak, és 3 perc valós kiállításlátogatás után ismét a mobiljukba temetkeztek. Akkor ébredtem rá, hogy ezt a korosztályt csak digitális játszótéren keresztül lehet a kiállítóterembe csalogatni.

Így lett a kiállításom mottója a „Hozd a mobilod!” A telefonról a kinyomtatott, falra került képekhez kapcsolódó tartalmakat, az adott fajt ábrázoló további képeket tölthet le a látogató. Persze akinek nincs ilyen eszköze, az a kiállítás anyagát bemutató honlapon végiggörgetheti, elolvashatja az evolúciós meséket, meghallgathatja a hanganyagokat, megtekintheti a videókat.

Jó szórakozást kívánok az evolúciós képregényhez a kiállításban és világháló digitális ösvényein!

Dr. Fuisz Tibor István

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mttmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr707740176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Látogasd meg honlapunkat, lájkolj és kövess minket! Facebook, Twitter, YouTube, Tumblr, Pinterest

logo_jpg.jpg

mti_hirfelhasznalo.jpg

Facebook oldaldoboz

Friss témák

Rovatok

Szerzők

Információk, ajánlók

 

 

 

 

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
süti beállítások módosítása