RÓLUNK MÁS SZEMMEL…
Pedagógushallgató szakdolgozata az MTM múzeumpedagógiai munkájáról

Írta: Hartmann Éva, képek: MTM

 „A budapesti óvodások számára a legtöbb tanulási lehetőséget kínáló múzeumok egyike a Magyar Természettudományi Múzeum, ahol több kiállítás és foglalkozás várja már a legkisebbeket is.” 

 

Egy év eleji napon váratlanul, de nagy örömünkre megkeresett minket az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának egyik végzős óvodapedagógusa, Mustyák Renáta azzal az ötlettel, hogy a nálunk zajló múzeumpedagógiai munkáról szeretné írni a szakdolgozatát. Most elkészült dolgozatának már a címe is sokatmondó: A múzeum, mint a környezeti nevelés színhelye – A múzeumpedagógia, az óvodán kívüli környezeti nevelés lehetséges módja (témavezető: Bihariné Dr. Krekó Ilona, főiskolai docens).  

 kep2web.jpg

A dolgozat teljes egészében a környezeti neveléssel, a múzeumpedagógia elméletével és a nálunk megtapasztalt múzeumpedagógiai élményekkel foglalkozik. Renáta több foglalkozást is megnézett itt, amiket részletesen leírt és elemzett (Erdőkerülő, A korallzátony világa, A mi dinoszauruszaink, Mamutok és társaik, Természetbúvár-terem). A személyes tapasztalatgyűjtést szülők és óvodapedagógusok körében végzett kérdőíves felmérés és múzeumpedagógusunkkal készült interjú egészítette ki.

 kep4_web.jpg

Miért jó és fontos a kisgyerekeknek múzeumba jönni?

A dolgozat lényeges következtetése, hogy

„A gyermek maradandó élményekkel teli múzeumi látogatása megalapozza a rendszeres múzeumlátogatóvá válásukat, és így már kisgyermekkorban kialakul benne a környezet iránti szeretet és tisztelet, ami a környezettel szembeni tudatos magatartásához fog vezetni.”

 

A pedagógusoknak feltett kérdések és válaszok közül néhány tanulságos példa: 

Vitte-e már óvodás csoportját múzeumba? 62 % igen, 38 % nem 

Akik még nem jártak csoportjukkal múzeumban, legfőbb oknak a pénzhiányt, kisebb településen dolgozók az utazási nehézségeket jelölték meg okként, tehát nem jelezték azt, hogy nem is tartják fontosnak a múzeumlátogatást. 

Ha voltak már múzeumban, kérem, írja le, melyikben/melyikekben? Az első három helyen megjelölt intézmény: 39 % Magyar Természettudományi Múzeum, 30 % Közlekedési Múzeum, 29 % Mezőgazdasági Múzeum. 

Tudja-e, mi a múzeumpedagógia? 64 % igen, 36 % nem.

 

A felmérések szerint a pedagógusok leginkább óvodásokat, illetve első és második osztályosokat hoznak Múzeumunkba, foglalkozásaink közül az Erdőkerülő a legnépszerűbb, mely a Kárpát-medence állatvilágával foglalkozik. Tapasztalatok szerint egy-egy 45-50 perces foglalkozáson 15 fő az ideális létszám. A pedagógusok szerint a gyerekek az aktivitást igénylő, cselekvésre ösztönző feladatokat élvezik a legjobban.

 kep3web.jpg

A szakdolgozat vizsgálatai szerint az óvodapedagógusok fontosnak tartják, hogy óvodai csoportjaik találkozzanak a múzeumok varázslatos világával, mert az élményekkel és mélyebb tudással egészíti ki az óvodai munkát, fejleszti a gyerekek vizuális, esztétikai érzékét, képzeletét, finomítja társas viselkedésüket. De kiemelték, hogy nemcsak a gyermekek, hanem ők maguk is sokat tanulnak egy-egy látogatás alkalmával, módszertani, természettudományos értelemben. A szakdolgozat összegzéséből a biztató jelen és a reményteljes jövő olvasható ki: 

 kep1web.jpg

„Az óvodapedagógusok válaszaiból a kérdőívek alapján kiderül, hogy sokan támogatják a múzeumi nevelést, és még többen vinnék a csoportjaikat múzeumokba, ha lenne rá módjuk. Az a feltevésem, miszerint a múzeumpedagógiát kevesen ismerik, szerencsére nem igazolódott be; ha még nem is mindenki, de a pedagógusok nagy része tisztában van a fogalommal, és a gyakorlati részével, és remélhetőleg ez a tendencia csak növekedni fog a jövőben.” 

A dolgozat megfogalmazza, hogy „A múzeumpedagógia lényege, hogy a múzeumpedagógus játékos módon, a gyerekek nyelvén, az életkori sajátosságokat figyelembe véve adjon át olyan tudományosan megalapozott információt a gyermekeknek, ami felkelti az érdeklődésüket, és pozitív élményt nyújt számukra.” Ezért is örömteli a szakdolgozat megállapítása, hogy „A Magyar Természettudományi Múzeum egyértelműen a legnépszerűbb lett a pedagógusok körében a környezeti nevelés színhelyeként, ami azt mutatja, hogy a kisgyermekek ismereteinek bővítésére ezt találják az egyik legmegfelelőbb múzeumnak.”                        

A dolgozat egyik izgalmas része az óvodába járó gyerekek szüleinek készült kérdőív elemzése. Néhány érdekes adat, amely a kérdőívek feldolgozása során derült ki: 

Szokta-e gyermekét múzeumba vinni? 70 % igen, 30 % nem. 

Melyik múzeumban/múzeumokban voltak eddig? Az első három helyen megjelölt intézmény: 58 % MTM, 42 % Közlekedési Múzeum, 21 % Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum. 

Volt-e már gyermekével a Magyar Természettudományi Múzeumban? 45 % igen; 33 % nem, de tervezzük; 22 % nem. 

Kérem, jelölje meg, hogyan nyilvánult meg később a gyermek részéről, hogy élvezte a foglalkozást? 67 % mesélt róla, 27% rajzolt róla, 6% egyéb. 

„Ebből a kérdőívből kiderült, hogy a szülők nagy része szívesen viszi már az óvodás korú gyermekét is múzeumba, annak ellenére is, hogy van, aki még csak 3-4 éves. Sokuk fontosnak tartja, hogy már ebben a korban elkezdjék a gyermekek ismereteinek tágítását, hogy ne csak a szűkebb, hanem a tágabb környezetüket is megismerjék.  Ahogy azt láthattuk, hogy legtöbben a természettel és a közlekedéssel kapcsolatos múzeumokba viszik a gyerekeket, mert a gyermek érdeklődéséhez ezek állnak a legközelebb. … A kérdőívből az is látszik, hogy egyre ismertebb a múzeumpedagógia fogalma a szülők körében és hogy a gyermekek élményekkel gazdagodva térnek haza a múzeumi foglalkozásokról.”     

Köszönjük Mustyák Renátának, hogy minket választott és szakdolgozatával is népszerűsítette múzeumunkat. Reméljük és kívánjuk neki (és persze magunknak), hogy a későbbiekben óvodás csoportjaival együtt is sokszor találkozzunk valamelyik múzeumpedagógiai foglalkozáson.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mttmuzeum.blog.hu/api/trackback/id/tr167462092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hirdetés

Látogasd meg honlapunkat, lájkolj és kövess minket! Facebook, Twitter, YouTube, Tumblr, Pinterest

logo_jpg.jpg

mti_hirfelhasznalo.jpg

Facebook oldaldoboz

Friss témák

Rovatok

Szerzők

Információk, ajánlók

 

 

 

 

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
süti beállítások módosítása